Tekst: Selma Hernes
Bilde: Victor Hugo
- Når har det noensinne vært lov til å spille på instrumentene uten at jeg har sagt i fra? sier Julie i det hun kommer inn i klasserommet. Det blir helt stille...
Vi var så heldige at vi fikk lov til å høre på 6B mens de hadde musikktime. Etter litt om og men hadde alle funnet de riktige plassene og instrumentene sine.
- Vi skal fortsette der hvor vi slapp sist, sier Julie. Alle skjønner hva hun mener, og Julie går gjennom en engelsk sangtekst. Med instrumenter som stavspill, trommer og cabesa (rytmeinstrument) kreves det mye konsentrasjon fra alle. Vi venterspent imens de siste forberedelsene blir gjort.
Julie deler ut en engelsk tekst.
Øving gjør mester!
Ute på gangen møtte vi Aili, Elias og Jenny. De øvde på stavspill og det lød kjempefint! Så spurte vi dem om vi kunne få stille noen få spørsmål:
Elias, Aili og Jenny(lengst bort) øver!
- Hvorfor er det gøy å spille stavspill?
- Fordi vi slipper å spille bass, sier Jenny og smiler lurt.
Da vi spurte om hva som var det beste med nærmiljøuka, var alle enige om at det var fordi de gikk på turer og ikke hadde så lange dager. 6. klasse har om "gamle dager" så de lærer om hvordan det var her på Grünerløkka på 1850-1920-tallet.
Rett etter det kom vi inn i naturfagrommet. Det var der de hadde musikk. Til slutt slo de sammen trommerytmene og stavspillene. Det hørtes helt fantastisk ut! Vi var imponerte over hvor flinke de var.